Hallo Fred,
Het is al eerder gezegd, het is niet eenvoudig om zaken te doen maar dit wil niet zeggen dat het onmogelijk is. Er zijn al wat nederlanders en ander buitenlanders die hier een guesthouse/hotel/restaurant/reisburo/makelaars/duikschool en andere bedrijven hebben. Met een dosis gezond verstand en doorzettingsvermogen kom je heel ver. Het is belangrijk dat je goede mensen om je heen hebt en die je kunt vertrouwen. En dat is het moeilijkste van alles. Want ze beloven je van alles maar ze willen zelf er beter van worden. Dus pas op met wie je in zee gaat. Het voordeel in Cambodja tov Thailand is dat je je bedrijf op je eigen naam kunt zetten. In Thailand heb je maar 49% van de aandelen de rest behoort tot een Thai. Maw als de zaken beter gaan schoppen ze je er gewoon uit.
Je krijgt te maken met corruptie maar als je een klein bedrijfje hebt gaat het om kleine corruptie. No big deal. In Nederland @!#$ ze tegenwoordig ook overal een poot uit maar dan volgens de officiele weg. Dus ik weet niet wat beter is.
Om te overleven hier en uiteindelijk van de opbrengsten te kunnen leven heb je voldoende middelen tegen. Het is vrij simpel om alles op te zetten maar dan….Cambodja wordt een steeds populairder vakantieland maar de gemiddelde verblijfsduur is nog steeds maar 5,5 dag. In tegenstelling tot thailand en vietnam waar de toeristen wel 2 a 3 weken verblijven. Je zult met een goed plan moeten komen en weten wat je wil. Er zijn nog mogelijkheden genoeg maar probeer je te onderscheiden van de rest. Afgelopen 2 jaar heb ik tientallen buitenlanders zien komen met het idee om een bar te beginnen maar ik heb ook tientallen zien gaan. Ze zien vaak de successtorys van andere buitenlanders en denken dat ze dit ook kunnen, maar zo eenvoudig is het niet.
Andere nederlanders die je al voor zijn gegaan kun je vinden op de volgende websites:
www.frizz-restaurant.com
www.orchideeguesthouse.com
www.cambodia.nl
Samnang lahoor (veel succes)
Andre