JA, JA, en nog eens JA.
Ik heb hetzelfde idee. Ze snappen het nog niet helemaal en zien iedere buitenlander voor vol aan.
Laatst nog een moto met bankje achter op, op zijn bek geslagen. Leuke rit gehad in PP; (van te voren geen prijs afgesproken;want je weet tenslotte toch wat het kost of niet ? ) en gaf hem voor een korte rit maar 1,5 dollar en dacht goed te doen. Nee zei hij; vier personen zes dollar. Discuseeren haalde niets uit en toen gaf ik hem een keus. $ 1,- of een lel. Up to him. Niets betaald dus.
Of wat denk je van die tempel in Angkor ($20 entree, $20 gids) waar je dan nog lekker met de olifant naar boven kan gaan om de zonsondergang te zien. Als je dat wil mag je nog eens $ 20, maar vergis je niet; dit is slechts “one way”. Ik weet niet wat jullie verdienen, maar $ 20 voor een stel ruines of een olifant (gids was het geld waard) vind ik best wel duur. Want hoewel ik het zeer mooi vond, zal ik er de eerste jaren voorlopig niet meer naar toe gaan. En voor een mooi prijsje ging ik de volgende tien jaar misschien wel enkele keren. En dan waren zij happy en ik happy, en hadden ze over tien jaar toch meer gehad dan $ 20. Wel even rekening mee houden dat de lokale bevolking NIETS hoeft te betalen.
En misschien ben ik oneerlijk, omdat ik jaren lang in Thailand ben geweest, maar de Kwaliteit/prijs verhouding in vergelijking met Thailand slaat toch gewoon nergens op. Jij wil toch concureren dus doe er iets aan. Met name bedoel ik dus de hotels. Kamers waar ze in Cambodja $ 20 rekenen, zouden in Thailand nog geen 400 kosten.
Of wat denk je van die straat verkopers die maar blijven zeuren dat je iets niet wil kopen. “Maar ik wil het niet”. "
“Maar je hebt toch geld”.
“Maar ik heb het niet nodig”.
“Dan koop je het toch voor later, want je hebt nu toch geld”.
“Ik heb het niet nodig ”.
“MAAR JE HEBT TOCH GELD”.
Is toch zeker geen argument en ze zien ons gewoon voor vol aan.
Guesthouse: $ 4 - 10 (met eigen do/wc) (niet te vergelijken met Thailand)
Motodop: $ 6 - 8 per dag ( dagje motorbike huren in Thai, nog geen $ 3. Voor 8 heb je een auto onverzekerd)
Maaltijd: $ 4- 10 (2 personen) Europees zeker $ 10 ja; en nog niet eens in verhouding. Tomaten soep $ 2, biefstuk (plat zielig schraal ding wat er voor door moet gaan) $ 3. Kan ik hier in NL ook voor eten. Of je kan lekker op straat gaan eten en je leuke toiletloze avond in de handen van de kok gaan leggen.
Entreegelden: $ 1 - 2 p.p. (Leeeeeeuuuuk. Killing fields. Dat je er nog geld voor durft te vragen)