Individueel of georganiseerd

• Frietsje

Eind mei vertrek ik weer voor 30 dagen naar Thailand. Nu wil ik graag een uitstapje maken naar het mooie cambodja. Bij diverse reisorganisaties in Nederland kun je 9 of 11 daagse tours boeken die van Bangkok naar Siem Reap naar Phom Phen en dan naar het zuiden reizen om dan vervolgens met de boot terug te gaan naar Thailand. Als je dit tripje al in Nederland boekt dan kost je dat ongeveer 650 euro per persoon. Dus met twee personen ben je al een behoorlijk bedrag kwijt! Dat heb ik er wel voor over maar mijn gevoel zegt dat als je het zelf organiseerd in het land zelf je veel goedkoper uitbent. Tevens ben ik ook een voorstander van om dingen zelf te regelen ter plaatse maar is Cambodja veilig genoeg om dat te doen. Over de veiligheid hoor je soms tegenstrijdige berichten.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Groet,

Frida

• aad

ik heb cambodja als een erg veilig land ervaren met vriendelijke mensen. het is ook een gemakkelijk land om je reis zelf te organiseren. zelf heb ik ervaring op de overlandroute van bangkok met de bus naar trat( € 4,-) (vertrek bijna elk uur van s'morgens vroeg tot s avonds laat van ekemai busstation), dan naar de grenspost hatlek( €2,-). dan kun je kiezen om vanaf de andere kant van de grens( koh kong), naar phnom penh te gaan per minibus( $ 15,-) of per boot. de minibusservice wordt sinds kort georganiseerd door een nederlander die een reisburo in phnom penh heeft geopend. deze tocht is me, ondanks de vaak hobbelige weg, goed bevallen. hoe het in de natte tijd is weet ik niet.in phnom penh zijn vele reisburo's die bustickets verkopen. mij zijn de tickets en organisatie van local advetures in phnom penh erg goed bevallen.(www.cambodja.nl). een busticket per aircoditioned bus van phnom penh naar battambang bijvoorbeeld kost slechts $4,- je wordt opgehaald bij jouw hotel. vervoer en hotels zijn in cambodja heel goedkoop €650,- is dan wel erg duur. ik zou zeggen veel plezier met de voorbereidingen!

• aad

ik zie dat ik me vergist heb in het internetadres van local adventures. dit moet zijn: www.cambodia.nl. (ipv cambodja)

• Arjan

Zelf doen!

Wij hebben het ook gedaan, afgelopen januari. Gaat prima. Wij hebben ons geen moment onveilig gevoeld in Siem Reap, Phnom Penh en Sihanoukville. Als je maar goed luistert naar andere reizigers en vooral locals en geen gekke dingen doet.

• Arjan

En o ja, wij gingen uit van ongeveer $40-$45 per dag voor ons tweeën. Dit is inclusief alles, uitgezonderd de toegang voor Ankor ($40 p.p. voor 3 dagen).

• Frida

Jongens heel erg bedankt ik ben blij dat het zelfstandig goed te doen is. Daar ben ik een groot voorstander van maar ja als het dan dichterbij komt ga je soms toch wat twijfelen. Waarschijnlijk zullen wij wel vliegen van Bangkok naar Siem Reap om wat tijd te besparen. Bedankt voor jullie tip over het reisbureau van die twee nederlandse jongens. Heb al even gekeken en ziet er goed uit. Nog zes weekjes en dan gaan we al en ik krijg er steeds meer zin in. Tevens gaat er weer een droom in vervulling want een bezoek aan dit prachtige land staat al heel lang op mijn verlanglijstje. Mochten jullie nog andere leuke tips hebben laat het me weten.

Groet,

Frida

• Arjan

Veel plezier daar.

Maar ik twijfel er niet aan dat dat wel zal lukken.

• Giliam

Hoi Frida

Ik kan je vertellen dat cambodja makkelijk te doen is alleen.

Ik ben er al 5 keer geweest. 1 keer met een vriend. ik hem daar rondgeleid en hij was maar 300 dollar kwijt voor 9 dagen, inclusief Airco kamer en heel veel drinken.

voor 3 dollar heb je al een kamer met spoeltoilet met fan. eten op de straat kun je makkelijk voor rond de 1.5 dollar in het guesthouse vaak iets duurder.

1 ding als je naar Phnom Penh gaat kan ik je adviseren om aan het meer te verblijven. echt een backpackersgebied en goedkoop slapen.

ik wens je veel succes en als je nog vregen heb kun je me altijd mailen. ik heb er totaal meer dan 2.5 maand doorgebracht.

Succes met je reis

Giliam of GM

• Frida

Hoi Giliam,

Bedankt voor je reactie, over 3.5 week gaan we al dus het vóór genieten is al begonnen. Lekker weer 30 dagen genieten. Thailand is voor ons al redelijk bekend terein maar cambodja is nog geheel onbekend. Ik ben erg benieuwd naar dit land. De dollars zijn inmiddels in huis dus het avontuur kan gaan beginnen. Bedankt voor je tips. Nog 1 vraagje ben je wel eens met de boot terug naar Thailand gegaan? Zo ja is dat een beetje vertrouwd?

Groet,

Frida

• Inge

Je kunt inderdaad van Sihanoukville met de boot naar Thailand (of eigenlijk net voor de grens). Ik heb geen negatieve verhalen over deze trip gehoord, maar de trip over land van SV naar de grens is echt heel mooi. De weg is net aangelegt door Thaise militairen en dus redelijk goed. Je rijdt door een gebied dat erg groen is 4x moet je met het busje op een pontje om een rivier over te steken. Ik heb die reis nu 3 x keer gemaakt en elke keer heb ik er weer van genoten. Kosten? 12-15 dollar.

Inge