Ik heb in Kampot niet voor een Cambodjaanse baas gewerkt, maar een Fransman (vreselijke l#l) Hij investeerde in het geheel, ik mocht het opzetten en managen. Ondanks dat ik mij probeerde aan te passen, had ik toch veel moeite met de werk-cultuur daar. Er wordt niet vooruit gedacht en niet gedacht in oplossing. Simpel iets als wc papier op voorraad hebben was al heel moeilijk. Aangezien er problemen onstonden tussen my en de Khmer manager van het Guesthouse (waar mijn bar onder zat) en mijn baas erg wispelturig was (dag 1: Hij biedt me aan het hele Guesthouse + restaurant/bar te managen, dag 2: Hij zegt de hele boel te verkopen). Ben ik al vrij vlot weer vertrokken.
Doordat ik veel tijd had besteed aan het promoten van mijn bar, had ik in het begin redelijk wat gasten. Toen ik hier mee ophield, kwam er niemand meer.
Cambodja is ook nog eens erg corrupt, ik hebdus echt geen idee welke regels er echt volgens de wet zijn en welke…..tja, die regels die er voor zorgen dat geld in de “juiste” zak terecht komt.
Je zult veel zelf moeten regelen en er rekening mee moeten houden, dat zaken anders verlopen dan thuis. Daarnaast zou je goed moeten bedenken op welke markt je je wilt richten. Toerisme is Cambodia lijkt zeer onstabiel, dus misschien is de locale bevolking een doelgroep of anders the expetriats. Daarnaast is het hebben maken van contacten met reisleiders extreem belangrijk.
Ik weet niet of zij een wwwsite hebben, maar Little Garden in Kampot lijkt aardig succesvol gerund te worden door een Duits stel.
succes ermee
Inge