grens overgang laos/cambodja -take 2-

• martijn

Betse mensen , ik heb dezelfde vraag als henk, en heb al zovast de antwoorden bij hem gelezen , maar ik heb toch nog een vraag:

is het nu zo dat als je géén visum hebt , en je legt dollars op tafel dat je dan gewoon binnekomt ,

óf

moet je eerst je visum regelen (in thailand?/in laos?) en dan alsnog dollars betalen?

ik zit er nogal mee. Als je namelijk de grens niet over komt bij Voeung Kam dan loopt de reis zeker zeer veel vertaging op. (je moet weer terug naar Vientiane en dan met het vliegtuig. dat duurt behoorlijk lang denk ik)

hoe lang is je visum geldig?

Ik hoop dat iemand wat weet.

groeten,

Martijn

• Peter

Martijn,

probeer het te bevatten… je hebt een visum nodig als je de grens over wilt. Je krijgt het niet aan de grens en al zou je illegaal overgaan zou je weer problemen bij het uitgaan van Cambodia hebben. Je hebt dus een visum nodig.

Visum kun je zowel in Bkk als Vientiane regelen. (Cambodia 1 maand geldig, Laos 15-30 dagen geldig afhankelijk waar je hem koopt)

Ja, ook met een geldig visum moet je dan nog steeds dollars aan de douaniers en een flinke bundel dollars aan de riviermaffia betalen. Het is namelijk illegaal om daar de grens over te gaan. Maar dat wil dus niet zeggen dat het niet kan, het kan dus wel, daar zijn die dollars voor. Het is gewoon een scam.

Als tijd ook maar een minimale rol van betekenis voor je speelt moet je dit niet proberen. De wegen zijn slecht, het transport is onbetrouwbaar en de reisschema's nog onduidelijker. Doe dit alleen als je genoeg tijd, geduld en ‘ik zie wel hoe het gaat’-mentaliteit hebt. Heb je dat, probeer het dan, anders niet, je gaat je vreselijk opvreten in die landen…

• Kees

Indien je bij een officiele grensovergang Cambodja binnen komt hoef je niet vooraf een visum te hebben. Je koopt voor +/- $25 een visum. Je hebt wel twee pasfoto's nodig. Het visum is 30 dagen geldig.

• Prikker

Hij wil echter niet bij een legale/officiele grensovergang de grens over… dat is nu net het probleem… waarschijnlijk ben je in de war met de grensovergangen naar Thailand of Vietnam Kees…

Volgens recente info is dat nog steeds niet mogelijk…

Zie ook :

http://thorntree.lonelyplanet.com/messagepost.cfm?postaction=reply&catid=24&threadid=578252&messid=4845150&STARTPAGE=1&parentid=0&from=1

en

http://thorntree.lonelyplanet.com/messagepost.cfm?postaction=reply&catid=24&threadid=571171&messid=4782364&STARTPAGE=1&parentid=0&from=1

• martijn

Prikker, bedankt voor de info (ook bij laos)

maar ik heb weer een vraag (ik ben graag zeker)

Als ik in bankok of vientiane een visum voor 30 dagen koop, gaat het visum dan gelijk in op de dag dat ik hem koop? of kan ik hem in laten gaan rond de datum dat ik waarschijnlijk/ongeveer bij de grens aan kom?

bedant maar weer

• Prikker

No problems..

Het visum gaat in op de dag dat je hem af laat stempelen bij de grenspost, dus je hoeft je niet te haasten als je hem laat regelen… je moet wel binnen.. hmm een bepaalde periode gebruik maken van dat visum.. hoelang dat precies is weet ik niet meer, maar dan hebben we het over zeker meer dan een maand.. vraag het even na bij aankoop als je het zeker wilt weten, dus visa kunnen wel verstrijken, maar zeker niet binnen een paar weken.

(Ik heb namelijk wel eens een Laos visum laten verstrijken zonder Laos binnen te gaan en heb toen de vergissing gemaakt om bij het Consulaat in Kon Kaen te proberen dat visum voor de latere periode geldig te laten zijn wanneer ik alsnog naar Laos wilde gaan… die Hollandse zuinigheid werd niet gewaardeerd… ahumm.. da's zeer zacht uitgedrukt, men was echt gigantisch beledigd dat ik dat durfde te vragen… Ik moest dus gewoon een nieuw visum kopen…ik had toen ineens beslist om eerst naar Myanmar te gaan voordat ik Laos inging en al met al wilde ik dus 2-3 maanden later Laos binnengaan)

Succes en vraag maar raak hoor…

Prikker

• martijn

Enorm bedankt maar weer,

dat was precies wat ik wilde horen.

het si overigens ook minnbedoeling om naar Myan mar te gaan, lijkt me uniek, maar dat is ook erg lastig volgens mij om een visum voor te krijgen.maar ik ga het toch proberen bij de mabassade in Bang kok.

tot zover mijn vragen

en nogmaals bedankt

gr martijn

• Prikker

5 minuten in Bangkok en je staat weer buiten (met visum).

Je weet dat je niet overland kunt he… (Thailand-Myanmar is een gevaarlijke grensovergang, de Laos-Cambodia oversteek is weliswaar niet officieel maar ongevaarlijk, die van Thailand naar Myanmar is ook wel onofficieel mogelijk maar is wel degelijk levensgevaarlijk)

• martijn

Hoi Prikkert,

vrienden van mij hebben er 4 dagen over gedaan om een visum voor myan mar te bemachtigen. maar als ik jou zo hoor hebben ze pech gehad?

Ik weet dat ik alleen via de lucht kan. helaas vlieg ik naar Rangoon ipv Mandalay.

Hoewel Rangoon mooier schijnt te zijn dan mandaly, is er rond mandalay meer te bezoeken.Hoe lang doe je er over om van rangoon naar mandalay te komen? zijn er misschien nog luchtvaart maatschappijen die niet van de regering zijn die dat stuk vliegen?

• Prikker

Ik heb het even gecheckt en ik heb berichten gelezen waarin mensen andere reizigers adviseren vroeg naar de embassade te gaan zodat je het later die dag op kunt halen. Maar je kunt ook per internet een visum aanvragen, schijnt betrouwbaar te zijn : http://www.visa.gov.mm/

Tot slot zijn er natuurlijk de bureautjes die dat op commissie doen (KSR bijv.)

Zie ook :

http://thorntree.lonelyplanet.com/messagepost.cfm?postaction=reply&catid=24&threadid=583593&messid=4893310&STARTPAGE=1&parentid=0&from=1

en

http://thorntree.lonelyplanet.com/messagepost.cfm?postaction=reply&catid=24&threadid=572830&messid=4797165&STARTPAGE=1&parentid=0&from=1

Van Mandalay naar Rangoon kun je vliegen, denk niet dat er private luchtvaartmaatschappijen zijn, maar private reisbureautjes genoeg die dat voor je regelen (ik heb zelf de retourvlucht vanuit Rangoon geboekt toen er nog de 300 FEC regel bestond, vloog dus met een enkeltje het land in).

Waar meer te doen is hangt van je interessen af, als je wilt uitgaan in Rangoon natuurlijk beter, Rangoon heeft ook de grootste tempels en zo, maar Mandalay is absoluut mooi en er is ook veel te doen/zien. Doe je alleen maar Mandalay aan ?