6 weken is een hele aardige planning voor Vietnam en Cambodia.
Wat Vietnam betreft zou ik zeggen besteed niet teveel tijd in het traject Hanoi-Saigon… het is zo verschrikkelijk toeristisch en plaatsjes die vroeger heel aardig en ‘typisch’ waren zoals Hoi An, Dalat en Nha Trang zijn door het toerisme totaal verandert… Hoi An vond ik verschrikkelijk toen ik er terugkwam na een aantal jaren.
Wat dan wel, wel… genoeg !!! Als je budget hebt is een toer van het Noord Westen van Vietnam erg mooi, daar kun je een week kwijt mogelijk een jeep huren (met chauffeur en evt enkele medereizigers optrommelen om de kosten te delen). Of in de richting Halong Bay moet je ook wat tijd doorgebracht hebben.
In het zuiden zul je totaal verschillende indrukken opdoen en de Mekong Delta is een genot om op een relaxte manier doorheen te reizen, elke dag zie je weer wat anders (overal in Vietnam trouwens) en je zou met een van de bureautjes een tour (zo lang mogelijk, bijv een week of langer) door de Mekong Delta, langs Phy Quoc (evt daarnaartoe) doen… je kunt daar echt alle tijd van de wereld kwijt.. zeker in het seizoen dat jij daarheen gaat.
De steden Hanoi en Saigon zelf zijn ook verschrikkelijk interessant, rush daar niet doorheen, maar ga zeker alle musea en sights af.. het is echt speciaal.
Tip: reis niet teveel met het openbare (Vietnamese) openbaar vervoer… erg veel scams en erg onconfortabel.. normaal zou ik dit niet aanbevelen want het is de ideale manier om de lokale bevolking te ontmoeten en dingen te zien die je normaal niet ziet ‘on the tourist trail’ maar Vietnam kan een beetje heftig zijn wat scams betreft.