route voor Cambodja (en evt. Vietnam)

• Frank

Is er iemand die n.a.v. eigen ervaringen wat leuke tips heeft voor een avontuurlijke route door Vietnam en Cambodja voor +/- 6 weken? Ik heb niet een lijstje van dingen die ik perse wil zien, ik ga liever wat rustiger in 1 streek rond dan een race te moeten houden wat in die landen toch niet echt mogelijk is. Ook als je een keer met een vliegtuig moet dan is dat geen bezwaar.

Waarschijnlijk vertrek ik vanaf Bangkok en dan later wil ik weer verder doorreizen naar India.

Alvast bedankt!

• andre

In welke periode wil je gaan?

als je van avontuur, natuur en weg wilt van de gijkte paden dan zou ik zeker naar Ratanakiri en Mondulkiri gaan in Cambodja. Maar ook Kirirom, Chambok en Preah Vihear moet je zeker niet vergeten. En dan heb ik het nog niet eens over Angkor en Phnom Penh maar daar komen alle toeristen sowieso. Maar er zijn nog veel meer plaatsen waar je heen kunt gaan. Met name in de country side zul je het echte avontuur beleven. Meng je gewoon onder de lokale bevolking en je komt met de mooiste verhalen thuis.

Andre

• Frank

Andre,

Ik ga zo vanaf half November weg. Het is niet zo dat ik perse veel touristen wil vermijden maar juist die kleine plaatjes blijken dan net dat beetje extra te hebben wat het nog leuker maakt. Uiteraard kan je zelf ook veel uitzoeken en daar ter plekke rondvragen, maar dit prikbord is er niet voor niets natuurlijk….

Bedankt voor je reactie.

• Prikker

6 weken is een hele aardige planning voor Vietnam en Cambodia.

Wat Vietnam betreft zou ik zeggen besteed niet teveel tijd in het traject Hanoi-Saigon… het is zo verschrikkelijk toeristisch en plaatsjes die vroeger heel aardig en ‘typisch’ waren zoals Hoi An, Dalat en Nha Trang zijn door het toerisme totaal verandert… Hoi An vond ik verschrikkelijk toen ik er terugkwam na een aantal jaren.

Wat dan wel, wel… genoeg !!! Als je budget hebt is een toer van het Noord Westen van Vietnam erg mooi, daar kun je een week kwijt mogelijk een jeep huren (met chauffeur en evt enkele medereizigers optrommelen om de kosten te delen). Of in de richting Halong Bay moet je ook wat tijd doorgebracht hebben.

In het zuiden zul je totaal verschillende indrukken opdoen en de Mekong Delta is een genot om op een relaxte manier doorheen te reizen, elke dag zie je weer wat anders (overal in Vietnam trouwens) en je zou met een van de bureautjes een tour (zo lang mogelijk, bijv een week of langer) door de Mekong Delta, langs Phy Quoc (evt daarnaartoe) doen… je kunt daar echt alle tijd van de wereld kwijt.. zeker in het seizoen dat jij daarheen gaat.

De steden Hanoi en Saigon zelf zijn ook verschrikkelijk interessant, rush daar niet doorheen, maar ga zeker alle musea en sights af.. het is echt speciaal.

Tip: reis niet teveel met het openbare (Vietnamese) openbaar vervoer… erg veel scams en erg onconfortabel.. normaal zou ik dit niet aanbevelen want het is de ideale manier om de lokale bevolking te ontmoeten en dingen te zien die je normaal niet ziet ‘on the tourist trail’ maar Vietnam kan een beetje heftig zijn wat scams betreft.

• Frank

Ik zit er wel aan te denken om alleen het zuiden van Vietnam te nemen, het gaat me ook een beetje om de combi met Cambodja. Ik zag op jouw kaartje dat jij ook al een route hebt gehad vanuit Cambodja, nog wat tips daarover?

Ik had wel al wat gelezen dat het openbaar vervoer niet echt aan te raden is, toch wel jammer, want mijn ervaringen met India wat staatsbussen betreft is zeer positief, geen ellende gehad.. Geldt dat ook voor Cambodja trouwens?

• Prikker

Nee, geldt die waarschuwing voor het openbaar vervoer geldt niet voor Cambodia (die scams dan) echt comfortabel zijn ze natuurlijk ook niet, maar het is veiliger.

Met openbaar vervoer bedoel ik overigens alleen bussen hoor, treinen zijn zowel in Vietnam als Cambodia prima te gebruiken.

Ik was in 1997 in Cambodia en dat was net een hele roerige tijd ivm verkiezingen en nogal wat geweld wat daarmee gepaard ging, dus ik kon daardoor niet zoveel afwijken van de standaard route. Tegenwoordig is het veel vrijer en veiliger rondreizen.

• ronny

Of de prijzen nog hetzelfde zijn weet ik natuurlijk niet, maar in 2000 betaalde wij voor een minibus rit van PP naar Saigon $15,00. Deze rijd dan via highway nr. 1 (die toen niets meer voorstelde dan een hobbelige zandweg met hier en daar asfalt) naar de grens alwaar je overstapt in een Vietnamese bus wat voor ons destijds een verademing was.

Hoe het er nu uitziet weet ik niet, maar bijv. in 2000 was er geen tankstation vanaf het vliegveld naar PP en een jaar erna wel meer dan 10 (in mijn beleving). Dus misschien is die highway nr. 1 nu wel geheel geasfalteerd en verbreed en is het een rustige rit.

Na die debiele aanvallen tegen Thaise burgers ivm vermeend gebazel dat Angkor Wat Thais zou zijn, heeft mijn vrouw (Thaise) niet veel zin meer in een vakantie Cambodja (na toch 3 hele mooie vakanties). Ik hoop zelf dat ik er nog een keer naar toe kan gaan, want wat mij betreft is Cambodja mooier en vriendelijker dan Thailand.

ronny

PS

heel veel reisplezier en om de reis nog interessanter te maken verdiep je dan in de geschiedenis van de landen die je bezoekt.

• bertb

wij hebben in Maart een stopover in Bangkok vanuit New Zealand.

Zijn al een keer of 5 in Thailand geweest 2 jaar geleden zijn we in Thailand-Laos en Cambodia geweest.

Denk er over, om nu 4 weken te reizen in Cambodia en ZuidVietnam.

Heeft iemand nog leuke tips?

Houden van de zee en van het ontmoeten van mensen.Ook het fotograveren van mensen vinden we leuk. Leuke hotelletjes aan het strand (of bungalow)

groeten Bert