Lieve Lisette
Ik heb nog eens nagedacht he. Dat doe ik zo nu en dan eens…..
Je weet dat de Khem Rouge alle interlectuelen vermoord heeft. Dat is gebeurd tussen 1975 en 1979. De Vietnamezen hebben daar destijds een eind aangemaakt. De hele wereld keek toe. Hoop commentaar natuurlijk maar de Cambodjanen waren blij dat ze kwamen. En dat ze verlost werden van de KR.
Er zijn ruim 17.000 interlectuelen vermoord, geloof me, op een verschrikkelijke manier.
Wij, Hollanders, moeten Cambodja helpen.Om het land weer op niveau te krijgen. Anders wordt t niks. Gaat de opbouw erg lang duren.
De kosten voor 4 jaren Universiteit zijn usd 3.000 per student, usd 750 per jaar. Dat kunnen de meeste (aankomende) studenten niet betalen. Daar moeten wij dus wat aan gaan doen. Jij en ik.
Vind ik, maar jij denk ik ook……hoop echt dat je dat vindt…..
Om er vaart in te krijgen zouden we 5.000 mensen (studenten) moeten supporten. Een kans willen geven en de Cambodjanen willen erg graag.
Dat is dus 5.000 x 3.000 = usd 15.000.000 (15 miljoen usd). Per Nederlander 1 Euro, maar dat is wat kort door de bocht.
In Nederland worden er jaarlijks 500.000 auto's verkocht. Niet iedereen hoeft in een fiat-panda te gaan rijden. Maar 30 usd op de aankoop van een auto besparen moet toch lukken. En die usd 30 gaan dan in een fonds. Wat mij betreft in een Stichting.
En dan kunnen we 5.000 mensen in Cambodja gelukkig maken. En dat heeft in Cambodja een enorme uitstraling.
Die helpen hun land beter en sneller op te bouwen. Wat denk je hoe Cambodjanen over Holland gaan denken?
Denk daar alsjeblieft eens goed over na met je ploeg.
Ik support zelf een meisje in Phnom Penh. Aanleiding was eigenlijk dat ik met haar medelijden had omdat haar vader, toen zij 14 was, vermoord is. Maar zij is zo gedreven om haar Master te halen, dat ik het betaal. Dat had ik toegezegd en waarachtig, t geeft me een enorm goed gevoel. Ze is serveester in een restaurant, verdient daar wat maar moet tevens voor de familie zorgen, want moeders heeft bijna geen inkomen op t platte land. Ik heb wekelijks contact met haar over de mail.
Nou, ik hoop dat t nu wat duidelijker voor je geworden is.
Als je dat wilt, ben ik bereid om met een ploeg naar Cambodja te reizen. De kosten voor mezelf betaal ik zelf wel.
Maar lieve Lisette, we moeten wat doen……daar ben je het toch wel mee eens?
xxx
Danielle