TV-programma maakt dromen waar

• lisette

VERRAS EEN GELIEFDE EN LAAT ZIJN/HAAR DROOM WERKELIJKHEID WORDEN !!!!

Iedereen heeft wel een droom, maar sommige mensen dromen hun hele leven maar van één ding! Een ontmoeting met Michael Jordan, voor één keer in een vol stadion zingen, je kunsten in een echt circus vertonen, als stuntman in een film figureren, eindelijk eens je adoptiekind bezoeken in een ver land of op de catwalk lopen tussen de professionele fotomodellen.

Wil jij dé ultieme droomwens van iemand waarvan je houdt nu eindelijk eens laten uitkomen?

Verras dan die persoon en stuur in het geheim een mail naar:

ikdoeallesvoorjou@tvholland.nl

Omschrijf van wie en wat de droom is en vergeet niet je telefoonnummer te vermelden waar we jou overdag kunnen bereiken. Let op: het is een verrassing dus hou het geheim!

• Danielle

Beste, lieve Lisette

Zoals je ongetwijfeld weet is dit een platform om allerlei weetjes te weten te komen over Cambodja. Om op die manier probleempjes al van tevoren proberen te tekkelen.

Ik zou echt niet kunnen bedenken wat jouw programma daar mee van doen zou moeten hebben.

Als je nou eens een programmaatje zou maken over Cambodja.

Enig idee wat voor schade de rode Kmer daar heeft aangericht? Ga eens kijken naar de beelden in prison 23.

Op welke wijze de Cambodjanen proberen te overleven. Hoe dat dagelijkse gevecht om aan inkomen te komen zich afspeelt in Cambodja. Elke dag weer. Geen maandsalaris, gewoon per dag vechten voor je bestaan.

Hoe wij, Hollanders, daarin kunnen en naar mijn mening moeten participeren. Door Cambodjanen te steunen. Door ze bij voorbeeld te laten studeren. Maar er zijn geneog andere mogelijkheden te bedenken.

Ik ben er pas geweest. En als ik dan terugkom en ik hoor iedereen hier kreunen over de miljardennota…….over 1% inleveren, vut, prepensioen, vroeger stoppen met werken. Over wachtlijsten in de gezondheidszorg. Zet dat eens af tegen het leven in Cambodja. Dan lieve Lisette, kun je een verdraait mooi programma maken. Dat droomprogramma van jou kennen we toch al in vele soorten en maten.

Maak eens een droomprogramma over Cambodja. Over Cambodjanen. Verbindt er gelijk eens een soort collecte aan. Ik support daar iemand, die volgend jaar afstudeert. Master Degree. Zonder die support zou dat nooit voor die persoon gelukt zijn. Het verstand is er wel maar het ontbreekt er aan geldmiddelen. En dat geld kunnen heel wat Hollanders missen. Kijk maar eens om je heen.

Laten wij in Holland gewoon eens blijven werken. Ook als je eens wat voelt. Doen de Cambodjanen ook. Die hebben echter geen andere keuze. Die kunnen de baas niet bellen dat ze hoofdpijn hebben. Wij zijn hier verziekt. Een zieke maatschappij.

Geloof me, we zakken hier steeds verder weg. In Azie pakken ze het gewoon op.

Al die klagende Hollanders zouden we eens een jaartje naar Cambodja moeten sturen. Lisette heeft wel een ideetje hoe ze terugkeren…….Reken maar dat t geklaag dan voorgoed voorbij is.

Laat de Cambodjaan's droom werkelijkheid worden. GEEF VOOR STUDEREN.

Dan lig ik als eerste aan je voeten…..

Sorry Lisette, kmoest het ff kwijt.

Beankt voor t lezen.

• Danielle

Lieve Lisette

Ik heb nog eens nagedacht he. Dat doe ik zo nu en dan eens…..

Je weet dat de Khem Rouge alle interlectuelen vermoord heeft. Dat is gebeurd tussen 1975 en 1979. De Vietnamezen hebben daar destijds een eind aangemaakt. De hele wereld keek toe. Hoop commentaar natuurlijk maar de Cambodjanen waren blij dat ze kwamen. En dat ze verlost werden van de KR.

Er zijn ruim 17.000 interlectuelen vermoord, geloof me, op een verschrikkelijke manier.

Wij, Hollanders, moeten Cambodja helpen.Om het land weer op niveau te krijgen. Anders wordt t niks. Gaat de opbouw erg lang duren.

De kosten voor 4 jaren Universiteit zijn usd 3.000 per student, usd 750 per jaar. Dat kunnen de meeste (aankomende) studenten niet betalen. Daar moeten wij dus wat aan gaan doen. Jij en ik.

Vind ik, maar jij denk ik ook……hoop echt dat je dat vindt…..

Om er vaart in te krijgen zouden we 5.000 mensen (studenten) moeten supporten. Een kans willen geven en de Cambodjanen willen erg graag.

Dat is dus 5.000 x 3.000 = usd 15.000.000 (15 miljoen usd). Per Nederlander 1 Euro, maar dat is wat kort door de bocht.

In Nederland worden er jaarlijks 500.000 auto's verkocht. Niet iedereen hoeft in een fiat-panda te gaan rijden. Maar 30 usd op de aankoop van een auto besparen moet toch lukken. En die usd 30 gaan dan in een fonds. Wat mij betreft in een Stichting.

En dan kunnen we 5.000 mensen in Cambodja gelukkig maken. En dat heeft in Cambodja een enorme uitstraling.

Die helpen hun land beter en sneller op te bouwen. Wat denk je hoe Cambodjanen over Holland gaan denken?

Denk daar alsjeblieft eens goed over na met je ploeg.

Ik support zelf een meisje in Phnom Penh. Aanleiding was eigenlijk dat ik met haar medelijden had omdat haar vader, toen zij 14 was, vermoord is. Maar zij is zo gedreven om haar Master te halen, dat ik het betaal. Dat had ik toegezegd en waarachtig, t geeft me een enorm goed gevoel. Ze is serveester in een restaurant, verdient daar wat maar moet tevens voor de familie zorgen, want moeders heeft bijna geen inkomen op t platte land. Ik heb wekelijks contact met haar over de mail.

Nou, ik hoop dat t nu wat duidelijker voor je geworden is.

Als je dat wilt, ben ik bereid om met een ploeg naar Cambodja te reizen. De kosten voor mezelf betaal ik zelf wel.

Maar lieve Lisette, we moeten wat doen……daar ben je het toch wel mee eens?

xxx

Danielle

• Kees

Mooi verhaal Danielle!

Overigens wil ik opmerken dat niet alleen interlectuelen zijn vermoord. Als je een bril droeg werdt je namelijk al als interlectueel bestempeld.

• Danielle

Hoi Kees

Ja Kees, dat weet ik.

En er zijn er veel meer vermoord, ruim 2 miljoen Cambodjanen, dat is jou denk ik ook bekend. En waarom al die moorden.

Maar voor mij is de drijfveer t meisje dat ikzelf support. Die je toevallig ontmoet. En de gesprekken die ik met haar had in PP. En nog steeds heb per mail.

Toen ze mij t verhaal vertelde over haar omstandigheden en ik zei tegen haar dat ik bereid ben om je te supporten. Ze was zo enorm blij. Zo dankbaar. Tranen……..uiteindelijk ook bij mij…..

En ik ben zo blij dat ik dat voor haar kan doen. Dat ik voor haar zoveel kan betekenen. En t toch eigenlijk voor ons, voor mij, zo simpel is.

Ik weet wel dat een paar Hollanders niet de wereld kunnen verbeteren, maar mijn doel zou toch zijn om in ieder geval te proberen mensen te helpen op deze aardbol.

Want waarom hebben wij t zo goed en zij……..

xx

Danielle

.

• lisette

Hallo beste Cambodja-liefhebbers….

Ik heb deze oproep op de site gezet omdat ik zelf een liefhebber van Cambodja en de Cambodjanen ben; heb er een pachtige tijd gehad en geschokt door haar geschiedenis. Veel mensen gesproken over het verleden en de toekomst. S21 gezien en huilend rondgelopen (nr 23 ken ik niet). Ook nog steeds contact met mensen daar; ben dus niet zo onwetend als jullie denken.

Je zou kunnen denken aan iemand wiens droomwens het is om de tempels van Ankor een keer te zien, maar ook de persoon aan wie iemand geld geeft weer een keer te kunnen ontmoeten en te zien hoe het gaat met de studie… Helaas voor jullie gaat het om een droomwens van iemand ANDERS, dus wie weet ken je iemand met een droomwens, over Cambodja of iets heel anders. laat het me weten…

Groet Lisette

• Andre

Er zouden meer mensen zoals jij moet zijn. Er zijn veel mensen die het willen doen en praten erover maar doen is een tweede. jij pakt de koe bij de horens. Cambodja kan ieder hulp gebruiken alleen de overheid moet het ook willen. En dat is het grote probleem in Cambodja op dit ogenblik. Er zijn heel veel NGO (non goverment organisations), ik denk dat Cambodja de meeste hulporganisaties ter wereld heeft. Heel veel organisaties doen goed werk maar er zijn jammer genoeg ook veel organisaties in Cambodja waarvan ik denk, wat doen ze hier. Ook doen ze aan zelfverrijking. Jij bent in Phnom Penh geweest en dan is het jou zeker ook opgevallen dat er heel veel Toyota Landcruisers, 4wd Lexus, Pajeros en andere dure autos rondrijden. Je kunt aan het nummerbord herkennen of ze van een hulporganisatie zijn. Ook hebben ze prachtige kantoorpanden met een huur van $2000,- per maand of zelfs meer. Vaak komt er een delegatie over om te checken of ze goed werk doen en zij blijven dan in dure hotels overnachten. Ik vraag me dan af, willen zij inderdaad de arme mensen in Cambodja helpen. Gelukkig zijn er ook ngo 's die elke dollar goed spenderen. Dan wat betreft de overheid. Ik zal je 2 voorbeelden geven. Er is een hulporganisatie die wil gratis medicijen verstrekken in Battambang. Eerst moeten ze een aanvraag indienen bij de min. van gezondheid. Tegen een betaling (wij kennen ook een mooi nederlands woord hiervoor: corruptie) aan deze ministerie mogen ze dan gratis medicijnen geven. Voorbeeld 2: Chinese bedrijven hebben een aantal jaren geleden een prachtige weg aangelegd dwars door Laos. Nu willen zij deze weg doortrekken vanaf de grens van Laos/Cambodja tot aan Kratie. Wat zegt de overheid: jullie mogen de weg aanleggen maar eerst moeten jullie ons betalen. Deze voorbeelden zijn niet verzonnen, het gebeurt iedere dag. Buitenlanders kunnen Cambodja helpen maar de overheid houdt het tegen , in zoverre, ze willen er zelf beter van worden. Jouw aktie om direct studenten/kinderen te helpen is een zeer goed initiatief. Maar blijf wel controleren wat er mee gebeurd. Gisteren hoorde ik nog een verhaal dat een toerist geld had gegeven zodat een student een fiets kon kopen. Een dag later hadden haar ouders de fiets afgepakt, verkocht en drank voor gekocht. Helaas gebeurd dit zeer vaak. Met mijn verhaal wil ik niemand ontmoedigen om Cambodja te helpen, integendeel zelfs, ik probeer ook mijn steentje bij te dragen. Wij steunen een aantal ngo die zeer goede projecten hebben lopen. Waaronder Mlup Baitong. Door toeristen naar deze community te brengen kunnen zij in een onderhoud voorzien. Maar ook in Mondulkiri proberen we de lokale bevolking te helpen. Zoals gezegd ieder beetje helpt.

In Nederland bestaat ook armoede maar dat is nog niets vergeleken met wat de mensen hier hebben. Als je (lisette) een droomprogramma gaat maken doe dat dan met de kinderen of arme families hier. Je zult echte tranen van geluk zien. En dit is weer goed voor de kijkcijfers in Nederland.

Andre

p.s. ik moest dit ook even kwijt.

• Danielle

Hoi Andre

Bedankt voor je fijne reactie.

Ik heb bij dit meisje echt alles gecontroleerd. Ik heb alle papieren en behaalde certificaten en resultaten van haar opleiding aan de UNI hier liggen. Ze is nu bezig met haar Master.

Maar ik geef toe dat je dat inderdaad eerst alles echt moet controleren.

Volgend jaar kom ik bij je langs!!

Houdoe!!!

Danielle

• Danielle

Beste Lisette

Mijn droomwens ken je.

Ik houd ermee op.

xxx

Danielle

• Kees

Dan heb ik ook nog wel een mooie!

Een kennis is op bezoek geweest bij de universiteit van Phnom Penh om een aantal gastcollege's te geven en om tijdelijk een adviserende rol te hebben voor het bestuur van de universiteit.

Aangezien de universiteit een smerige bende is, was een van zijn eerste voorstellen om eens wat schoonmaakspullen te kopen en om door de studenten de boel eens goed te laten schoonmaken.

Goed voorstel zou je zeggen. Maar op de bewuste dag van de grote schoonmaak is hij min of meer door de studenten van het terein af gejaagd. Wat bleek achteraf, de studenten betalen maandelijks een bijdrage voor het schoonmaken. Die bijdrage verdwijnt in de zakken van het management en van het schoonmaken komt niet veel terecht. De studenten waren woedend dat ze ondanks dat ze er zelf al voor moeten betalen ze nu ook nog eens zelf de boel moeten opruimen….

De beste man begreep er niets van maar heeft noodgedwongen de werkzaamheden eerder moeten beindigen.