Business starten in Cambodja?

  • Fred

    Dag allemaal,

    Ik ben 3 keer in Cambodja geweest met mijn vrouw en het land laat ons niet meer los. Het laat ons nadenken over wat we nu eigenlijk echt willen………… Het degelijke leven in NL of het avontuur in Cambodja.

    Is er iemand die de stap gezet heeft en vertokken is naar Cambodja? Welke problemen kom je tegen? Hoe zit het met visa? Hoe gemakkelijk is het om een eigen guesthouse op te zetten? Veel problemen te verwachten met corrupte overheid? etc etc etc.

    Ik hoop dat er iemand is die me iets meer kan vertellen.

    Alvast veel dank

    Gr Fred

  • Kees

    De omstandigheden zijn veel beter als bijvoorbeeld Thailand. Een visum is gemakkelijk te regelen. Maar een business op ztten in een straatarm land zal heel erg moeilijk zijn. Of er genoeg ruimte is voor nog een guesthouse kan ik niet helemaal goed beantwoorden. Dan zal je toch met concrete plannen moeten komen. En met corruptie zal je vrijwel zeker te maken krijgen.

    Voor bijvoorbeeld Thailand gaat volgens vele het volgende op: Om een klein fortuin te verdienen, zal je een groot fortuin mee moeten brengen…

    Gezien de economische toestand van de bevolking zal je genoodzaakt zijn om je te richten op buitenlanders. Toeristen of expats. Ik denk zeker dat er mogelijkheden zijn, maar het zal geen gemakkelijke weg zijn.

  • Fred

    Dag Kees,

    Bedankt voor je reaktie!

    Heb je enig idee hoe het zit met werkvergunningen? Ik heb begrepen dat het vrijwel onmogelijk is om als buitenlander een stuk grond aan te schaffen. De enige mogelijkheid is het verkrijgen van de Cambodjaanse nationaliteit, maar dit is zeer moeilijk.

    Heb je ervaring met het opstarten van een eigen zaak in Cambodja, of weet je misschien iemand die er meer over kan vertellen?

    Nou, weer een heleboel vragen. Ik hoop dat je me wat meer duidelijkheid kunt verschaffen. Alvast dank voor je reaktie!

    Gr Fred.

  • Kees

    In Thailand is het zo dat je geen grond kan kopen. Er zijn wel juridische constructies voor waarmee je dit nagenoeg waterdicht kan regelen. Ik dacht dat het in Cambodja geen probleem is om onroerend goed te kopen. Ook een visum of een werkvergunning is veel gemakkelijker dacht ik.

    Wellicht is er een KvK waar je kontakt mee kan opnemen. Meestal heeft een ambassade ook een handelsconsulaat. Die kunnen je vast meer vertellen.

    Maar zaken doen in Cambodja blijft een heel moeilijk verhaal….

  • ronny janssen

    Als ik jou was zou ik het proberen via een westerse maatschappij die er reeds zit of er zaken doet. Lijkt mij iets meer zekerheid en een betere toekomst.

    ronny

    PS

    Let wel! vakantie en er daadwerkelijk leven zijn 2 hele grote verschillen. Gemakkelijk als je de portefeuille gevuld hebt of dat je er voor moet zorgen om hem zelf te vullen.

    Maar bij welk besluit jullie ook nemen véél succes van deze kant.

  • Peter

    Kijk eens op www.talesofasia.com Die Gordon Sharpless woont al een paar jaar in Cambodja en kan je vast helpen. Er staan ook wel eens buisnes offers op de site geloof ik.

    suc6!

    Peter

  • Andre

    Hallo Fred,

    Het is al eerder gezegd, het is niet eenvoudig om zaken te doen maar dit wil niet zeggen dat het onmogelijk is. Er zijn al wat nederlanders en ander buitenlanders die hier een guesthouse/hotel/restaurant/reisburo/makelaars/duikschool en andere bedrijven hebben. Met een dosis gezond verstand en doorzettingsvermogen kom je heel ver. Het is belangrijk dat je goede mensen om je heen hebt en die je kunt vertrouwen. En dat is het moeilijkste van alles. Want ze beloven je van alles maar ze willen zelf er beter van worden. Dus pas op met wie je in zee gaat. Het voordeel in Cambodja tov Thailand is dat je je bedrijf op je eigen naam kunt zetten. In Thailand heb je maar 49% van de aandelen de rest behoort tot een Thai. Maw als de zaken beter gaan schoppen ze je er gewoon uit.

    Je krijgt te maken met corruptie maar als je een klein bedrijfje hebt gaat het om kleine corruptie. No big deal. In Nederland @!#$ ze tegenwoordig ook overal een poot uit maar dan volgens de officiele weg. Dus ik weet niet wat beter is.

    Om te overleven hier en uiteindelijk van de opbrengsten te kunnen leven heb je voldoende middelen tegen. Het is vrij simpel om alles op te zetten maar dan….Cambodja wordt een steeds populairder vakantieland maar de gemiddelde verblijfsduur is nog steeds maar 5,5 dag. In tegenstelling tot thailand en vietnam waar de toeristen wel 2 a 3 weken verblijven. Je zult met een goed plan moeten komen en weten wat je wil. Er zijn nog mogelijkheden genoeg maar probeer je te onderscheiden van de rest. Afgelopen 2 jaar heb ik tientallen buitenlanders zien komen met het idee om een bar te beginnen maar ik heb ook tientallen zien gaan. Ze zien vaak de successtorys van andere buitenlanders en denken dat ze dit ook kunnen, maar zo eenvoudig is het niet.

    Andere nederlanders die je al voor zijn gegaan kun je vinden op de volgende websites:

    www.frizz-restaurant.com

    www.orchideeguesthouse.com

    www.cambodia.nl

    Samnang lahoor (veel succes)

    Andre

  • Petra

    Hoi Andre,

    wij willen eind v/h jaar een week of 4 (of 6, we hebben de tijd aan onszelf!) in Cambodja doorbrengen. Is dat ‘genoeg’ om het rustig aan te doen, een goede indruk te krijgen en meer dan alleen de toeristische toppers te zien?

    Groeten, Petra

    (die op je vakantiebeurs doodleuk vroeg of ze je (huwelijks) fotoalbum door mocht bladeren… ;-) )

  • Andre

    Hallo Petra,

    Als ik het niet goed zou vinden had ik het fotoalbum niet op tafel gelegd. Zovaak gebeurd het niet dat een nederlander met een cambodjaanse trouwt en dan ook in het land zelf. De bruiloft wordt hier veel uitbundiger en kleurrijker gevierd dan in Nederland dus ik dacht dat dit wel leuk zou zijn ter inzage voor op de vakantiebeurs.

    Terug te komen op jouw vragen. Tussen de 4 en 6 weken krijg je goede indruk van het land. Om alles te zien in onmogelijk maar je kunt op het gemak toch nog veel zien. Visum is een maand geldig. Je kunt het nogmaals met 1 maand verlengen maar houdt er rekening mee dat dit duurder is dan je eerste visum voor je eerste maand.

    Andre

  • Fred

    Allemaal.

    Heel erg bedankt voor jullie reacties en de tijd die jullie genomen hebben om me te antwoorden. Het betekent weer dat we verder moeten denken en uiteindelijk een besluit zullen moeten nemen. Maar dat is niets anders dan anders……………toch?

    Andre: hebben wij elkaar niet eerder ontmoet, bij Lucky Lucky? wij man en vrouw bezig motor te huren en jij die er een nodig had voor de een of andere tocht………….?

    Gr Fred