khmer nieuwjaar

• Lydia

Hallo,

In april gaan wij fietsen in Vietnam en Cambodja. Nu weet ik dat in april, als het goed is 14, 15, en 16 april het khmer nieuwjaar gevierd word. Onze ervaring hiermee in Myanmar en Thailand is dat er flink met water gegooid word en het leukste is dan uiteraard om die fietsers eens flink onder vuur te nemen. Op zich niets mis mee als je van tevoren je waardevolle spullen goed inpakt. Maar nu hoorde wij van andere mensen dat Cambodja rond deze dagen beter vermeden kon worden omdat het er vrij uitbundig gevierd wordt en het nog wel eens uit de hand loopt. Wie heeft hier ervaring mee en kan evt tips geven over wel / niet fietsen tijdens deze feestdagen?

Bedankt, Lydia

• Cees

Met fietsen dwars door het land tijdens het Khmer nieuwjaar heb ik geen ervaring, maar wel met fietsen tijdens die dagen door de stad (Sihanoukville). En ik heb de ervaring dat je als ‘Barang’ (blanke) niet wordt bekogeld, of je moet het zelf uitlokken. Wat dat betreft hebben Aziaten meer fatsoen dan de Nederlandse jeugd rond oudjaar.

• Andre Ruys

In de countryside zul je waarschijnlijk weinig of geen hinder vinden. Daar durven ze nog niet naar buitenlanders te gooien.

In Phnom Penh vinden ze het wel leuk om naar “barang” (buitenlanders) water te gooien. Als je hier over straat loopt (hoofdstraten met name in de buurt van Riverside ) is de kans groot dat niet droog thuis komt. Als je niet nat wilt worden dan moet je zeker straat 258 vermijden want daar sta ik met een tuinslang en niemand ontkomt aan mij spuitkunsten.

Ik wens jullie alvast een pretting Khmer Nieuwjaar.

Andre

• Cees

Ja ja André, vind je het gek dat ze naar jou gooien. Heb je wel eens in de spiegel gekeken?

Maar even alle gekheid op een stokje, het grootste gevaar schuilt erin dat ook al gooien ze de toerist geen talk in de ogen, de tegemoetkomende verblinde motorrijders veroorzaken aanrijdingen die ieder jaar weer honderden slachtoffers eisen.

Toch maar goed uitkijken dus.

• aad

lijkt me wel wat,een paar keer per dag op en neer rijden door straat 258…….gr aad

• Jan

Afgelopen jaar was het heel gezellig en waanzinnig druk hier in Siem Reap. Ik ben overal geweest maar ben niet nat geworden en heb alleen maar erg veel plezier gehad.

Alle hotesl en guesthouses zijn dan wel vol geboekt, ook de Cambodiaan van buiten af komt masaal naar Siem Reap (en nemen vaak tevens even Ankgor mee), dus zorg zeker dat je iets reserveert.

Succes

Jan

BaCa Villa,

www.baca-villa.com (English)

www.baca-villa.com/nl (Dutch)

http://www.vakantiereiswijzer.nl/vakantie/beoordeling/54278/

• Jeanne

Volgens mij is het waterfeest NIET in Cambodja , ze vieren dan daar hun Khmer nieuwjaar . In Thailand hebben we wel het waterfeest meegemaakt , heel leuk inderdaad maar pak je camera,s goed in !!!