Bangkok Poipet

• Annelies van Dam

Hallo allemaal,

ik heb een vraag over de grensovergang van Poipet. Alles wat ik op de site heb gevonden is namelijk al vrij oud.

Wij willen begin november van Bangkok naar Siem Reap reizen. Nou hoor ik hier verschillende verhalen over. Het lijkt ons leuk om dit per trein/bus te doen.

Hoe werkt dit bij de grens overgang, kun je daar je visum krijgen of moet je dit al in Bangkok regelen?

Hoelang duurt de reis ongeveer?

En klopt het dat je het beste van poipet naar SR met een taxi kan gaan?

Hoe zijn de wegen dan want het is natuurlijk net na het regenseizoen.

Alvast bedankt,

Groetjes Annelies

• Ingrid

Wij hebben begin maart (droog en warm) deze tocht gemaakt. Vanuit BKK de 1e bus genomen naar de grens, daar met een tuktuk de laatste meters afgelegd naar de grens. Bij de grens staan jongens die alles voor je kunnen regelen voor het visum (dit is makkelijker dan in BKK, want de ambassade van Cambodja ligt niet in het centrum), natuurlijk wel tegen een kleine vergoeding. Dit ging bij ons allemaal prima. Wij hebben alleen door onoplettendheid betaald voor het formulier dat je moet invullen en afgeven bij de Cambodjaanse douane. Het ligt gewoon bij hun op kantoor, maar wij hebben een aantal cambodjaanse jongens flink gesponsord door het op straat te kopen. Achter de grens hebben wij een taxi genomen, omdat we nog een tijd moesten wachten tot de bus naar SR zou vertrekken en de wegen echt zooo slecht zijn. Het is dan wel wat duurder, maar je kan stoppen wanneer je wilt (sigaretje, fotootje en plasje) en niet wanneer het de buschauffeur uitkomt. We waren rond 6 uur in SR, terwijl anderen die de bus hadden genomen pas om middernacht aankwamen in SR.

Ik hoop dat je door ons verhaal een beetje wijzer bent geworden.

• Jeannet Middelkoop

Hallo Annelies,

Wij gaan in december van Bangkok naar Siem Reap. Wij pakken 's ochtends om 05.55 uur de trein, waarvan de verwachting is dat je circa 11.35 uur dan bij de grens bent.

Het visum hebben wij al geregeld via internet, werkt echt perfect. Zaterdagochtend aangevraagd en zondagochtend al in de mailbox. Kost je 50 Doller (€ 36,00) dus niet (veel) duurder dan aan grens. Het werk heel simpel, kijk maar via de volgende link:

http://evisa.mfaic.gov.kh/index.php?language=nl_NL

Je kan het zelfs nog regelen als je al op weg bent, aangezien alles via je eigen mailadres gaat.

Vervolgens is ons door het guesthouse waar we in SR gaan slapen aangeraden in Cambodja een taxi te nemen. Kosten circa 35 / 45 doller. Dat heeft Ingrid ook aangeraden dus dat zit dan wel goed.

Veel plezier en ik hoop dat je hier iets mee kan.

Groetjes,

Jeannet

• Jeannet

O ja, de kosten waar ik het over had, ging om 2 stuks visa.

• Tom

een leuk en goedkoop alternatief:

laat al de scambureaus in bangkok links liggen,

neem de trein vanuit bangkok naar aranyaprhatet ( grensstad thailan)

( iedereen doet waanzinnig over de trein maar is echt leuk, koop 1ste klas ticketje spotgoedkoop en je hebt fabelachtige uitzichten)

dan tuk tuk ( die op jouw staan te wachten) naar grensovergang in poipet

paspoort gewoon aan de grens kopen, in bkk gaan ze jou alleen maar meer doen betalen, en aan de grens kost het je gewoon 20 dollar ( ze proberen je wel te laten betalen in bath maar negeren en dolars op tafel leggen, uiteindelijk draaien ze wel bij

in poipet kan je kiezen, shared taxi of bus, taxi is duur maar snel, bus is goedkoop maar duurt ontzettend lang en de driver zet je af bij het hostel waar hij een premie krijgt…,

wij hebben deze trip gemaakt, hebben smorgens om zes uur trein genomen en waren s'avonds om 19u in siem reap, voor nog geen 10 dollar per persoon

dit in tegenstelling tot de arme sukkelaars die allemaal een gearrangeerd trip hadden geboekt bij een bureau in BKK

doen er veel langer over en betalen tot 5 keer meer!!!

ondernemen zou ik zeggen

• Lennart

Beste Annelies,

Aan de grens bij Poi Pet, kan je gewoon een visum krijgen, sterker nog er zullen meerdere mensen vragen of je bij hun een visum wilt kopen! Nou hebben zij uiteraard het liefst dat je dit in Thaise Baht betaald! Betaal iig als je met Baht betaald niet meer dan 1000 baht! Je kan beter in Dollars betalen ($20 en voor businessvisum $25), maar dan moet je misschien langer wachten!

Als je met de bus gaat ben je gewoon een dag kwijt! Vanuit Bangkok weet ik niet hoe duur het is, maar vanaf Siem Reap, kan je rechtstreeks voor $6 naar Bangkok. De bus stopt vaak bij restaurants van vrienden, familie, of kennissen waar ze commissie kunnen krijgen! Aan het eind van de dag dus ook bij een guesthouse van een vriend ofzo! Je bent dan zeker 12 uur kwijt. Ga je met de taxi wat je misschien vanaf Bangkok $40 kost en vanaf Siem Reap nog eens $35 dan ben je er weleens waar in 6 uur en kan je uiteraard stoppen waar je wilt stoppen als je dat aangeeft aan de bestuurder. Spreek deze prijs uiteraard wel even van tevoren af!

De wegen (beiden) zijn nu in prima conditie en zijn gewoon goede snelwegen!

Ik hoop dat je er wat aan hebt!