glutenallergie en Cambodja

• Eline

Hallo!

Ik heb een glutenintolerantie en ga eind deze maand voor een aantal maanden naar Cambodja. Van oorsprong is het meeste op rijstbasis, verwacht ik. Maar ik weet niet hoe ver de Franse invloeden op voedselgebied zijn doorgedrongen, zoals baguettes etc.

Heeft iemand ervaring met gluten vrij eten in Cambodja (of eventueel in omliggende landen)?

Groetjes,

Eline

• Michelle

In Cambodja, maar ook in Laos, Vietnam en Thailand kun je baguettes kopen. Dat klopt.

Maar de Aziaat eet toch vooral zijn “eigen” voedsel. En op zijn eigen wijze. Geen baguettes. De Franse invloed is er dus wel, ook in gebouwen en boulevards, maar verder voor de Cambodjaan inzake eten zeker niet nadrukkelijk aanwezig.

Voor jou dus geen enkel probleem om in deze landen smaakvol en probleemloos te eten. In een beetje stad zijn alle “keukens” aanwezig.

Ik heb al een aantal malen Cambodjaans gegeten dat heel smakelijk was. Ze maken dikwijls een soepje van vis of vlees met diverse soorten groenten en kruiden.

Wellicht dat anderen daar iets meer over kunnen vertellen of anders even googelen.

Is Andre nog in beeld voor een antwoord aan Eline?

• Andre

Ik ben nog in beeld maar mischien een hele stomme vraag: Wat is gluten?

Het zal waarschijnlijk een stof zijn die in baguettes zit maar zit het ook in andere eten?

• Plony

Gluten zijn eiwitten uit tarwe, rogge, haver die eiwitten kunnen ook in boter, snoep enz zitten. Maar meestal brood iemand die glutenallergie heeft mag geen gewoon brood, enz want in veel dingen worden die eiwitten toegevoegd

Gr. Plony

• Eline

Dankjewel voor jullie antwoord! Het beeld dat jij schetst Michelle, is een beetje wat ik hoopte. Brood wordt dus niet standaard bij een Cambodjaanse maaltijd geserveerd en dan moet ik deze eettenten gewoon vermijden. Heb je zelf ook een intolerantie, of weet je hier toevallig van af?

Gluten zijn idd eiwitten in veel granen (behalve dus rijst gelukkig). Brood en pasta kan dus niet. In het Westerse eten zitten gluten bijna overal in (van bouillon tot drop). Ze kunnen ook in soepen voorkomen (zoals vermicelli) en sauzen. Maar ik hoop dat het ‘echte Cambodjaanse eten’ nog steeds voornamelijk op rijstbasis is.

Ik ga vantevoren nog het internet af voor meer info. Bedankt voor het meedenken!

• Andre

Bedankt voor de uitleg over gluten. Tijdens mijn mavo opleiding kwam dit helaas niet aan de orde.

Cambodja kent een uitgebreide keuken met meestal rijst als basis. Vis, vlees, en vegetarische maaltijden ten overvloed.

Groeten

Andre

• Jordi

Ik denk dat je even niet zat op te letten :-)

maarrrrrrrrrr dris idd volop keuze.

• paul

Hoi eline,

Hoe is het bevallen in Cambodja met het eten?

Ik heb zelf ook een glutenallergie maar ben redelijk reislustig en wil dus gewoon doorgaan hiermee.

Kan je mij vertellen hoe het jou vergaan is.

Alvast bedankt

Paul

• marjonvb

Beste Paul,

Ik ben zaterdag teruggekomen van 4 weken Cambodja. Ook ik heb een glutenvrij dieet. Als je zoals wij in midden klase hotels logeert waar ontbijt is inbegrepen, is het soms lastig een goed glutenvrijontbijt te bemachtigen. Vaak is er wel iets met rijst, maar lang niet altijd. De nudelsoep is ook niet altijd te vertrouwen, omdat er zowel tarwe als rijstnudels zijn en het heel moeilijk is om aan de mensen duidelijk te maken wat het probleem is. Nudels zijn nudels.

Het standaard ontbijt in deze hotels is toch de baguette, stokbrood met ei of jam o.i.d. Echter niet getreurd, er is altijd wel een mogelijkheid dan een ontbijt te nemen van yoghurt met vers fruit. Tussen de middag en 's avonds kan je de hele Cambodjaanse keuken af, zolang je maar geen nudels neemt. Het eten is erg smakelijk en in alle 4 de weken ben ik niet 1 keer ziek geweest.

Veel plezier

MArjon

• miep

Hallo Eline

Je kunt je vraag plaatsen (in het Engels) op Cambodia network << cambodiaparentnetwork@yahoogroups.com >>. Er zijn verschillende mensen met glutenallrgie in Cambodja die elkaar een hand toesteken in het vinden van de juiste producten en restaurants.

Miep