Betaalde baan in Cambodja

• Pom

Dag allemaal,

Wat een leuk forum lijkt me dit. Wij zijn ons sinds kort aan het orienteren om naar Cambodja te verhuizen. Een betaalde baan vinden is voor ons dan wel noodzakelijk. Over een aantal maanden gaan we er weer een paar weken rondreizen, maar dan ook met onze ogen gericht op het vinden van werk. Voor nu spreekt Siem Reap ons het meeste aan, maar het maakt niet heel veel uit. Het heeft ook geen haast, want we hebben verder in NL een leuk leven. Maar … Cambodja blijft aantrekkelijk en dus gaan we eens kijken of onze dromen idd ook realiteit kunnen worden. Ik heb begrepen dat er verschillende mensen zijn op dit forum die wonen in Cambodja en waarschijnlijk ook mensen met dezelfde plannen als wij. Wie o wie heeft wat concrete tips voor ons? We spreken vooralsnog geen woord Khmer, wel goed Engels en een beetje Frans. HBO en WO afgestudeerd, ongeveer 10 jaar werkervaring en we zijn eind 30. Vage info, maar toch een indicatie…

Alvast hartelijk dank!

• MrNice

Hoi Pom,

Ik ben mij momenteel ook aan het oriënteren om daar te wonen, alleen dan in Sihanoukville. Nuttige informatie of tips heb ik helaas niet, maar het is leuk om te lezen hoe andere met hetzelfde idee er over denken. Ook ik ga over een paar maanden weer terug om mij verder te oriënteren (proberen de taal te leren, rond kijken voor een appartement etc). Voor mij staat niks vast, dus ik zie wel hoe het verloopt.

Groetjes,

MrNice

• Pom

Hi MrNice,

leuk om je reactie te lezen! Sihanoukville heb ik eerlijk gezegd nog nooit bezocht, maf he? Ben waarschijnlijk te lang blijven hangen op andere plekken. Maar komende reis gaat het lukken! Ben jij ook van plan eerst een baan te zoeken / vinden, of ligt dat buiten je plannen? Ooit in PP kon ik wel blijven, viavia een baan aangeboden gekregen in Horeca. Leuk, maar (voor mij) niet meer voor nu. Onderneming opzetten lijkt ons misschien ook wel wat. Fijn he, dromen en dan toch kijken of het realiteit kan worden?!

• jeroen

hallo,

ik ben een nederlander die in cambodja woont en ik geloof dat er buiten de horeca niet echt veel mogelijkheden zijn voor een (goed) betaalde baan. Het merendeel van de buitenlanders hier werkt voor NGO's of een of andere instelling hier of in de Horeca als zelfstandig ondernemer. Over het algemeen trekken die gekwalificeerde mensen direkt uit het buitenland aan. Uiteraard stijgen de kansen voor dat soort NGO-banen naarmate je hier langer verblijft maar je moet een lange adem hebben.

Als je bereidt bent om een veel lager salaris te ontvangen (hoog lokaal salaris) zijn er veel meer mogelijkheden en het hangt natuurlijk allemaal van je ervaring enzo af.

Ondernemen is vrij makkelijk in principe maar als je geen of weinig ervaring daarmee hebt in een ontwikkelingsland dan kan het wel eens vrij zwaar worden. Indien je van plan bent om zelf iets op te starten raad ik aan om eerst (ongeveer een jaar of zo) een beetje rond te kijken, prijzen te vergelijken, marktonderzoek en bovenal de cultuur te begrijpen.

veel success

• Pom

Hai Jeroen,

Wat leuk dat jij in Cambodja woont. Ik neem tenminste aan dat je het naar je zin hebt daar? Begrijp ik dat jij een onderneming hebt opgezet? Misschien wil je er meer over vertellen, of is dat te privé misschien. Geeft niet hoor, want je reactie is al leuk.

Je hebt denk ik helemaal gelijk, maar wij zitten toch een beetje vast. Ik bedoel dat we wel weer voor een aantal weken naar Cambodja kunnen en willen gaan, maar langer blijven zonder inkomen lukt niet. En alles achter ons verbranden zonder concreet uitzicht durven we niet (hoewel de discussie daarover nog wel loopt).

Het NGO-begrip is best lastig om te benaderen voor een job, lijkt het. De meeste zijn heel klein (geen vacatures), van een aantal begrijp ik de omschrijving niet in vacature-teksten (kan aan mij liggen, maar toch), verschillende willen dan een Khmer-spreker (en terecht), etc, dus we blijven het in de gaten houden! Mocht je nog meer tips hebben, dan erg graag! Ook over ngo's natuurlijk. Ik hoorde pas dat je alleen voor een ngo kan worden uitgezonden naar Cambodja als jouw nationaliteit overeen komt met die van de betreffende ngo, maar ik weet niet of dat klopt.

Horeca is idd een goede optie voor veel buitenlanders denk ik, maar niet echt voor ons. Of misschien meer voor 1 van ons als we daar al zijn. Dat geldt overigens ook voor lokaal betaalde banen. Ik begrijp dat 400 dollar al een zeer ruim salaris is in Cambodja. Het voelt ook wel dubbel hoor, een betaalde baan vinden om in Cambodja te kunnen wonen… Toch is het gezien onze persoonlijke situatie noodzakelijk (oftewel onze keuze) en wellicht is het uiteindelijk te compenseren door 1 van ons dan onbetaald werk te laten doen.

Groet!

• Miep

Werk is er altijd, 'n betaalde jobs zijn schaarser. Probeer je geluk op de populaire Cambodia job site Bong Thom dot Com << http://www.bongthom.com/Jobs/ipgejobslist >> waar vele expats and locale gebruik van maken en/of meld je aan op Cambodia Parent Network << cambodiaparentnetwork-owner@yahoogroups.com >> deze side wordt door meer dan 800 expats wonend/werkend in Cambodia gebruikt.

Success.

• Carlo Toye

Hallo

Ik zou graag verhuizen naar Siam Reap in Cambodja.

Om er een toekomst uitebouwen met mijn geliefde. Nu ben ik op zoek naar een job in Cambodja het liefst in de

horeca daar ik een grote ervaring heb in deze sector.

Kan er iemand mij helpen met email adressen van personen uit cambodja om mij te helpen.

alle info is welkom.

hartelijk dank

• Frans- Pattaya

Allen gewoon wegblijven van hier!!! gaat dit jaar een berg afwaards…