zeer merkwaardige diefstal euros

• Carla

Tot mijn grote verbazing ben ik mijn euros kwijtgeraakt in Siem Reap.

In mijn rugzak heb ik 4 portemonnees: 1 met Riel, 1 met USdollars , 1 met euros en 1 met mijn paspoort en andere papieren.

Er zaten voor ruim 600 euros in.

De rugzak heb ik altijd bij me en is goed afgesloten. Een dag nadat ik op de bank 100 euros heb gewisseld in dollars bemerkte ik de diefstal.

Ik ben op de bank geweest, ze hadden een opname van mij aan de balie en hierop is duidelijk te zien dat ik mijn europortemonnee weer terug doe in mijn rugzak.

Ik heb aangifte gedaan, maar de politie wilde alleen een aangifte van verlies opnemen, niet van diefstal want dan zouden ze een onderzoek meten instellen. Ik moest ook nog een donatie aan de politie geven om het raport in ontvangst te nemen.

Zijn er meer mensen met een dergelijke ervaring?

Het is volslagen absurd.

Hoe kijkt een reisverzekering hier tegenaan?

• mark

Wat de reisverzekering kun je het wel vergeten.

Thomas Cook heeft nog steeds travelers checques en die zijn (mits op een plaats getekend) verzekerd.

Bovendien is het tegenwoordig niet meer zo dat je in Siem Reap of in Phnom Penh niet zou kunnen pinnen.

ANZ, Canadian bank en nog wat andere banken zijn er vertegenwoordigd, en die nemen allemaal het CIRRUS pasje aan.

Uiteraard weet ik niet waar je verblijft in Siem Reap, maar bijna alle hotels en ook een heleboel guesthouses hebben een kluisje waar je waardevolle zaken in kwijt kan. (is het mogelijk dat iemand met wie je op de kamer verblijft toegang heeft gehad tot je rugzak?)

Bovendien lijkt het mij niet echt prettig om al dat geld met je mee te dragen, wat als je je rugzak vergeet, of wat je nu is overkomen.

Neem alleen het geld mee naar de bank wat je wilt wisselen en laat de rest in je hotel of guesthouse.

Ik wil je niet te hard aanpakken, maar echt slim was deze actie niet!

De politie in Siem Reap vraagt altijd geld om rapport op te maken, maar zelfs als je dat betaald zal er geen onderzoek gestart worden.

Het is jammer, maar ik ben bang dat je naar dat geld kan fluiten.

• Frank

Je wilt toch kennismaken met de cultuur? daar hoort corruptie ook bij. Zo werkt het eenmaal. Als je daar niet tegenkan, moet je er niet heengaan.

• Kees

Toch wel een zeer merkwaardige reactie van mijnheer Frank.

Geen idee wat corruptie met het ontvreemden van geld van een touriste te maken zou moeten hebben.

Diefstal is niet alleen iets typisch Cambodjaans. Dit gebeurt dagelijks op onze planeet.

Buitenlanders in NL worden nogal eens bestolen. En niet te weinig. Ook Nederlanders komen daarmee in aanraking. In eigen land. Inbraken, diefstal in winkels, pin fraude, zakkenrollers, kopen en betalen op internet maar geen levering van het bestelde, etc.

Betekent dit dat diefstal in onze cultuur verankerd is?

Betekent dit dat touristen dan ook maar NL moeten mijden? Want ook in NL tiert er een welige corruptie.

We hebben tegenwoordig van allerlei mogelijkheden om het risico van diefstal te beperken. PIN en CC.

Het is me niet duidelijk waarom iemand met euro 600 op zak loopt. In Cambodja kun je usd pinnen en je betaalt met usd. Er zijn zolangzamerhand ruim voldoende atm's.

Ik betreur de ervaring die Carla moet doorstaan. Voor anderen een waarschuwing.

Ondanks beperkingen blijft Cambodja 1 van mijn favoriete vakantielanden. Beetje oppassen met je geld. Maar dat moet overal.

Sterkte Carla!

• T.o.m.

Ik had ook eens zoiets, maar dan in India. Ook daar deed de politie vervelend en ik dacht: ik ga geen dagen verprutsen om een politierapport te krijgen.

thuis aangekomen heb ik het wel aan mijn reisverzekering meegedeelt. 450 euro opgegeven, en 450 euro kreeg ik terug. Ze schreven er wel bij dat het uit coulance was, omdat ik eigenlijk wel een politierapport had moeten hebben.

• Ramrod

Waarom in godsnaam met zoveel geld op zak lopen en 4 portemonnees…, dat is vragen om problemen je kan haast overal pinnen tegenwoordig ook in Azie .

Diefstal is niet hard te maken wie zegt dat je hem niet verloren bent ?