boot Phnom Penh naar Siem Reap en busverbinding Siem Reap naar Bangkok

• Douwe

Hallo ,

Wij maken in juli/augustus 2011 een rondreis door Thailand, Laos en Cambodja. Graag hoor ik van of iemand ervaring heeft met de volgende dingen:

- boottocht van Phnom Penh naar Siem Reap. Is dit echt zo leuk en apart als iedereen zegt of kan je beter de bus nemen en hoe kan ik deze boeken en wat kost het

- daarnaast gaan wij met de bus uit Siem Reap terug naar Bangkok. Is dit goed te regelen in Siem Reap of moet ik bij aankomst in Thailand deze tickets kopen.

Ook hoor ik graag of ik tickets voor de bus vooraf kan kopen en waar deze te koop zijn.

Alvast bedankt

Douwe

• T.o.m.

Het is juist mijn ervaring dat iedereen zegt dat de boottocht niet zo leuk is. Er gebeurd weinig onderweg, je ziet weinig, kan fris zijn, uitsluitend toeristen op de boot want het is tientallen keren duurder dan de bus, en het duurt veel langer. Maar het kan natuurlijk ook persoonlijk zijn. Vrienden van mij zijn helemaal weg van Benidorm, met als absolute hoogtepunt een ritje van 5 minuten op een zgn bananenboot. Lijkt mij weer niets aan.

De bus naar BKK kan je vanuit Siem Reap regelen. Dat kan via je hotel, best de dag voor vertrek boeken. Kost je tussen de 4 en 8 dollar. Wil je niet via je hotel boeken, in een straal van 500 meter vind je waarschijnlijk 10 reisburootjes die het ook voor je kunnen boeken.

• Thee

Ik ben het eens met T.o.m.: die boot is niet leuk. Ik heb hem in februari genomen. Je ziet onderweg inderdaad niks bijzonders. Benedendeks is nogal claustrofobisch en bovenop waai je weg (of verbrand je). En je komt ook nog eens aan bij een soort haventje dat iets van 15 kilometer van Siem Reap zelf is. Dus je moet ook nog weer een tuktuk nemen. Lekker de bus nemen!

• linda

Wij zijn door Cambodjanen met de auto naar de grens gebracht. De kuilen in die weg (deze is niet of gedeeltelijk geasfalteerd) zijn soms voor je gevoel een halve meter, dus zorg dat je goed hebt ontbeten, maar niet te zwaar en niet vlak daarvoor ;-). De autorit kan voor je worden geregeld in je hotel. De mensen daar zijn super vriendelijk en behulpzaam.

Vlak over de grens is een busstation waar je gewoon bij het loket een ticket kunt kopen en de bus naar Bangkok kunt nemen. De boot hebben wij nog niet gehad, maar is ook niet aan te raden wat ik gelezen heb.

En oja… boek een voetmassage na Ankor Wat… Het is onwijs mooi en indrukwekkend, maar je moet veel lopen en ook (uitgesleten) trappen nemen. Daarna is die massage erg welkom.

Veel reisplezier!

• Jordi

Tom zegt hier dat de boot tientallen keer duurder is dan de bus. Ja, ennne…..Tom moet maar eens zijn calculator gaan gebruiken en wel een hele goeie en de huisige maar weggooien.

De boot kost usd 25.00

De Mekong bus kost usd 11.00

Hoezo tientallen keer duurder???

• bert

voor een keer is de boot wel aardig. niet comfortabel. wel wat duurder dan de bus.

de bus is goedkoop en snel.

wel wat oponthoud bij Poipet.

De weg naar poipet is prima. ben er in April nog over geweest.

de bus naar Bangfkok is vrij comfortabel.

bert

• michel

Hallo Douwe, ik was benieuwd of je al op reis was geweest en wat je ervaringen zijn?

Ik ben n.l. van plan het zelfde te doen als jou in sept/okt.

Groet, Michel

• Kars

Wat wel een leuke boottocht kan zijn is van Siem Reap naar Battambang. Bij laag water wel een lange tocht maar veel afwisseling en je ziet het leven op de rivier zich afspelen. Vanuit Battambang kun je gemakkelijk met (mini)bus naar Bangkok, gemakkelijk vanuit elk ho(s)tel te regelen. Misschien een leuk alternatief?