Van Bangkok naar Noord Laos en Cambodja of andersom

• Bianca

Hallo,

wij zijn van plan om in november van Bangkok naar Noord-Laos en Cambodja te gaan in 3-4 weken.

Nu ben ik bezig met plannen, maar wat is wijsheid:

- van Bangkok vliegen naar Phonm Penh en eerst Cambodja te bezoeken en dan doorvliegen naar Vientiane

- of van Bangkok via Chiang Rai naar Noord-Laos en van Vientiane veligen naar Cambodja

Ik had gehoord dat Laos echt super mooi is qua natuur, rijker is dan Cambodja. In Cambodja je nog veel geconfronteert wordt met geschiedenis, maar wel hoogtepunt Angkor Watt.

Stel dat wij vliegen van Bangkok naar Phonm Penh, kan ik bij aankomst op de luchthaven van Phonm Penh mijn visum kopen? En geldt dat hetzelfde als ik vlieg van Siem Raep naar Vientiane voor het visum van Laos.

Ik hoop dat jullie me tips kunnen geven!

Alvast bedankt,

groeten, Bianca

• Chang Noi

Ik zou vliegen (met Air Asia) van BKK naar PP en daar enekele dagen blijven. PP is een intresante stad met leuke markten, goede restaurants. Daarna zou ik over land naar Siep Reap reizen, via Kampang Channg en Battambang. Daarna zou ik vanaf Cambodia overland naar zuid-Laos reizen en het prachtige 4000 eilanden gebied in de Mekong rivier bezoeken. Vanaf daar zou ik over land reizen naar Pakse en onderweg de Wat Champansak bezoeken. Vanaf Pakse zou ik de bus nemen naar Vientiane (kan als nachtbus).

Na enkele dagen Vientiane (bezoek Wat Sisaket en de boedha tuin) zou ik over land naar Vang Vieng reizen en daar 2 nachten blijven. Vanaf VV wederom overland naar Luang Prabang. Probeer te verblijven in een hotel in het oude gedeelte tussen de Mekong rievier en de Khan rivier. Vanaf LP zou je kunnen terug vliegen naar BKK, maar je zou ook overland of per boot naar noord-Thailand (Chiang Rai) kunnen reizen.

Ja op het vliegveld van PP kun je een visum kopen. Betaal met us$ en zorg dat je een pas-foto bij je hebt.

Chang Noi

• Jordi

Wel even in Phnom Penh een visum halen voor Laos, want die is niet te koop in het zuiden van Laos. Wel te koop op de luchthavens in Laos.

Ik zou echter in het noorden van Laos Luang Namtha (vliegen vanaf Vientiane 45 minuten) beginnen en dan zo afzakken naar Luang Prabang, Vlakte der kruiken, VV en Vientiane. Maar dat is een keuze. Natuur is super in Laos. Maar ook het noorden en noord oosten van Cambodja zijn fantastisch. De natuur van Laos begint niet aan een door mensen afgebakende grens!

En ja, je wordt in Cambodja geconfronteerfd met het verschrikkelijke verleden. Voor menige NL is dat prima. Waardeer je het des te meer dat het hier anders was en is. De 2e wereldoorlog was in NL kinderspel in vergelijk met hetgeen er de afgelopen 50 jaar in Cambodja is gebeurd. Overigens kun je ook in Laos geconfronteerd worden met het verleden. De Amerikanen hebben daar tijdens de Vietnam oorlog een hoeveelheid bommen laten vallen die groter is als het misbruik van bommen in de hele 2e wereldoorlog.

Fijne vakantie!